Si Tukang Kate Followers

Wednesday, December 21, 2011

DUA KALI TERKENA BOM ATOM

Seorang lelaki tua berusia 93 tahun dinobatkan sebagai satu-satunya orang yang mampu bertahan dari peristiwa bom atom Hiroshima dan Nagasaki Jepun pada akhir Perang Dunia II 1945. Tsutomu Yamaguchi tecatat sebagai satu-satunya orang dalam sejarah yang mampu hidup dalam dentuman bom atom dahsyat yang mampu membunuh ratusan ribu orang itu. Sebelumnya, Yamaguchi sudah mendapat sijil "hibakusha" yang diberikan bagi orang yang mampu bertahan dari radiasi bom atom di Nagasaki 9 Ogos 1945.

Pejabat kota Nagasaki mengatakan, tiga hari sebelumnya atau 6 Ogos 1945, dia berada di Hiroshima untuk uruskan bisnes. Saat itu pasukan Amerika Syarikat menjatuhkan bom atom dari pesawat B-29 di kota itu.Yamahguchi menderita luka terbakar yang parah di bahagian atas tubuhnya namun hanya menghabiskan waktu satu malam di kota itu untuk kembali ke Nagasaki.
   
   Malangnya, dia pulang saat yang tidak tepat, kerana pasukan AS telah menjatuhkan bom kedua di kota kelahirannya. Pejabat kota Nagasaki Toshiro Miyamoto berkata, setakat ini Yamaguchi diketahui sebagai  mangsa yang  selaat pada dua pemboman Hiroshima dan Nagasaki. Jepang merupakan satu-satunya negara di dunia yang mendapat serangan bom atom.Sekitar 140,000 orang mati di Hiroshima dan  70,000 mati di Nagasaki.


2 comments:

Honey Kumicky said...

wa...

sgt ajaib la...radiasi bom atom kan sgt berbahaya kepada keciatan kita..

Si Tukang Kate ( AZAN ) said...

nasib die je kot...
nk wt cmne.. ^^